Využiti přidané hodnoty ve školách a při evaluaci vzdělávacího systému

3. SEKCE Výzkum vnitřní proměny školy v širších sociálních souvislostech

Autor: RADIM RYŠKA

Abstrakt: Zjišťování přidané hodnoty ve vzdělávání představuje prvek, který zvyšujepotřebnou rozmanitost při evaluaci školy, ale i vzdělávacího systému jako celku.Kvalitu vzdělávání zajišťovanou školami nelze jednoduše hodnotit podle testovýchvýsledků, protože ty jsou hodně závislé na složení žáků školy. Zjišťování přidanéhodnoty tím, že sleduje postup ve vzdělávání, umožňuje doplnit pohled na fungováníškoly a poskytnout tak podldady pro vlastní hodnocení školy. V zahraničí existují letité zkušenosti s n’izným využitím modelů pro zjišťování přidané hodnoty v evaluačníchsystémech jednotlivých zemí a s podporou, kterou zjišťování přidané hodnoty můžeposkytnout rozvoji školy. V České republice se rovněž otevírají možnosti, jak těchtozkušeností využít.

Klíčová slova: kvalita vzdělávání, přidaná hodnota, evaluace, sebeevaluace

Článek ke stažení [PDF]: Využiti přidané hodnoty ve školách a při evaluaci vzdělávacího systému

Title: Use of value-added in schools and in evaluation of educat:ion system

Abstract: Measuring of value added in education represents an element that increasesthe necessary variety of school evaluation and also of evaluation of the educationsystem as a whole. Quality of education ensured by schools cannot be evaluated simplythrough test results as these are strongly related to structure of students in a particularschool. By monitoring progress of education the measuring of value added enables toamend the view of school operation and thus to provide information for school selfevaluation.In evaluation systems of some countries there are quite some experienceswith the use of value-added models, and also how they can support development of schools. Possibilities how to use these experiences are gelting opened now also in theCzech Republic.

Key words: quality of education, value-added, evaluation, self-evaluation

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze