PŘIPRAVENOST DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU NA ČTENÍ A PSANÍ

Autor: Eliška Zajitzová 

Abstrakt: Příspěvek se zabývá připraveností dětí předškolního věku na čtení a psaní, jako základu školní úspěšnosti a efektivního vzdělávání. Autorka seznamuje s dílčími výsledky výzkumného šetření disertační práce. Poukazuje na vybrané oblasti směřující k rozvoji čtení a psaní jako je oblast sluchové a zrakové percepce, slovního projevu, vyspělosti řeči. Zjištěné výsledky dosažené úrovně dětí v těchto oblastech jsou porovnávány s požadavky formulovanými do podoby očekávaných výstupů vymezenými v současném kurikulárním dokumentu – Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Výzkum proběhl v Olomouckém kraji u sta dětí před vstupem do základní školy. 

Klíčová slova: dítě předškolního věku, připravenost na čtení a psaní, výzkum, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: PŘIPRAVENOST DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU NA ČTENÍ A PSANÍ

 

Abstract: Reading and Writing Readiness of Preschool Children. The paper deals with reading and writing readiness of preschool children as a basis of school success and effective learning. The author presents partial results of her dissertation thesis. She emphasizes selected areas in the development of reading and writing, such as auditory and visual perception, verbal expression, speech maturity. The research results of the developmental level in these areas are compared with expected outputs defined in the actual curricular document – Framework Educational Programme for Pre-school Education. The research was conducted in the Olomouc region on a sample of one hundred children before entering elementary education. 

Key words: a pre-school child, reading and writing readiness, research, Framework Educational Programme for Pre-school Education 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze