Základní princip přípravy učitelů – efektivita nebo finance?

Autor: Škoda Jiří, Doulík Pavel 

Abstrakt: V příspěvku jsou diskutovány soudobé trendy v přípravě budoucích učitelů pro 2. stupeň základní školy a pro střední školy. Je poukazováno na základní rozpory v paradigmatech přípravy budoucích učitelů mezi pedagogickými fakultami na jedné straně a nepedagogickými fakultami na straně druhé. Dále je diskutován obsahový standard přípravy učitelů a zastoupení jednotlivých složek této přípravy. Jeho hlavní problém neidentifikujeme strukturaci či nestrukturaci učitelských studií, kterou považujeme za více méně technickou záležitost, ale spíše obsahové vymezení, návaznost a zastoupení jednotlivých složek učitelské přípravy, včetně postavení a role garantů studijního programu či oboru. 

Klíčová slova: pregraduální příprava učitelů, pedagogické fakulty, strukturace učitelských studií, standard učitelské přípravy, garant studijního oboru 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Základní princip přípravy učitelů – efektivita nebo finance?

 

Abstract: The actual trends in preparation of teachers for the 2nd grade of basic schools and high schools are discussed in the contribution. It is aimed on the basic discrepancies of teacher’s preparation paradigm between faculties of education on the one side and „non-pedagogical“ faculties on the other side. The teacher’s preparation content standard and representation of each component in teacher’s preparation is also discussed. The structuring of teachers studies is not the main problem, it is only technical problem, more important thing is the content definition of teacher’s preparation, continuity and representation of each components of teacher’s preparation, including importance and role of study branch guarantor. 

Key words: pregradual teachers preparation, faculties of education, structuring of teachers studies, teacher’s preparation standard, study branch guarantor 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze