Možnosti využití metody ukotvujících vinět při měření podvádění žáků ve školách 

Autoři: Hana VOŇKOVÁ, Stanislav BENDL, Ondřej PAPAJOANU 

Sekce 1: Teorie a metoda v pedagogice 

Abstrakt: Studie zabývající se podváděním žáků často využívají dotazníky obsahující sebehodnotící položky s posuzovacími škálami. Získané výsledky však nemusí reflektovat pouze úroveň nečestného chování, ale i rozdílné užívání škály respondenty. Autoři na vzorku žáků sedmých tříd (N = 265) pomocí metody ukotvujících vinět ukazují, jak může rozdílné užívání škál zkreslit závěry o vztahu mezi podváděním a vybranými charakteristikami žáků. Dále autoři formulují obecná doporučení, která slouží k podpoře základních předpokladů měření této metody. 

Klíčová slova: ukotvující viněty, nečestné chování, podvádění, sebehodnocení 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Možnosti využití metody ukotvujících vinět při měření podvádění žáků ve školách 

Title: The possibilities of using the anchoring vignette method for measuring studentsʼ cheating 

Abstract: Studies measuring studentsʼ cheating frequently employ questionnaires containing self-report items with rating scales. The results of these studies may, however, not only reflect the actual level of dishonest behavior but also differences in scale usage between respondents. The authors use the anchoring vignette method to demonstrate how heterogeneity in scale usage can lead researchers to inaccurate conclusions about the relationships between cheating and studentsʼ characteristics on the sample of seventh grade students (N = 265). The authors also formulate general recommendations that support the basic measurement assumptions of the anchoring vignette method. 

Key words: anchoring vignettes, dishonest behavior, cheating, self-assessment 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze