Verbální projev žáků s autismem při afektivních záchvatech

Autor: Zilcher Ladislav 

Abstrakt: Příspěvek je jedním z výstupů výzkumného šetření, zabývající se komunikací jedinců s poruchami autistického spektra. Primární zaměření je na využívání pejorativ při afektivních záchvatech u jedinců s poruchami autistického spektra, kteří využívají v určitém rozsahu verbální komunikaci. Jedná se o longitudinální kvalitativní šetření, začínající ve školním roce 2012/2013 v Základních školách speciálních. Data jsou sbírána formou nahrávek, které byly pořizovány při afektivních záchvatech žáků a následně byly přepsány do písemné podoby, aby mohly být kódovány. Cílem výzkumu je zjistit motivaci žáků k využívání pejorativ, ačkoli v určitých případech nemohou porozumět sémantickému významu slov a popsat typické znaky průběhu těchto afektivních záchvatů. Využívání pejorativ může určitým způsobem uvolňovat napětí, je tedy tzv. verbální agresí, ale opravdu se jedná o verbální agresi, když žáci nerozumí významu? Přínos do praxe bude čistě deskriptivní, budou popsány společné znaky žáků při afektivních záchvatech a poměr využívaných slovních spojení. 

Klíčová slova: Afektivní záchvat, autismus, verbální agrese 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Verbální projev žáků s autismem při afektivních záchvatech

 

Abstract: The paper is one of outcomes of the research which study communication of individuals with autism. The primary focus is on the use of pejoratives in affective episodes in individuals with autism who use a verbal communication. This is a longitudinal qualitative research, beginning in the academic year 2012/2013 in special schools. Data are collected records that were taken in affective bouts of students and was subsequently transcribed into written form in order to be coded. The aim of the research is to determine students’ motivation to use pejoratives, though in certain cases they cannot understand the semantic meanings of the words. The use of pejoratives may cause a releasing of psychic pressure, the so-called verbal aggression, but is it really verbal aggression when students do not understand the meaning? Contribution to practice will be purely descriptive. We will try to describe common characteristics of students in affective attacks and ratio of used phrases. 

Key words: Affective attack, autism, verbal aggression 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze