Oprava chyby z pohledu rozvoje kompetencí

Autor: Kateřina Novotná

Sekce 5: Kvalita kurikula a učení

Abstrakt: Cílem příspěvku je představit, vedle teoretických východisek, pilotní výzkum v rámci disertační práce týkaj.c. se opravy chyby jako komunikačního a interpretačního procesu. V kontextu současného vzdělávání je nutné pohlížet na opravu chyby a celkově zpětnou vazbu také z pohledu rozvoje kompetencí, které jsou hlavním cílem vzdělávacího procesu. Hlavní výzkumnou otázkou kvalitativního předvýzkumu je, jak učitelé reflektují zásadní roli opravy chyby a zpětné vazby a jak naplňují její formativní aspekt. Oprava chyby je úzce spojena s klasifikací a tento fakt může vyvolávat u žáků strach z chyby, který se učitelé vědomě snaží potlačit celou řadou strategií. Kontroverzním tématem je písemné opravování p.semných prací žáky.

Klíčová slova: chyba, oprava chyby, zpětná vazba, kompetence, hloubkový rozhovor

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Oprava chyby z pohledu rozvoje kompetencí

 

Title: Error correction from the competence development perspective

Abstract: The aim of the paper is to present, in addition to theoretical background, a pilot research within my thesis research on error correction as a communication and interpretative process. In the context of contemporary education it is necessary to perceive the error correction and feedback in terms of the competencies development, which are the main aim of school education. The main research question is how teachers reflect the fundamental role of error correction and feedback and how they fulfil its formative aspect. Error correction is strongly associated with the summative evaluation, and this may cause that pupils are afraid of making mistakes, which teachers consciously try to suppress by a wide range of strategies. A controversial topic appears to be written error correction.

Keywords: error, error correction, feedback, competence, in-depth interview

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze