ČESKÉ UČITELSTVO MEZI SJEZDY ČESKOSLOVANSKÉHO UČITELSTVA 1870-1880 V DISKUSI POSLA Z BUDČE

Autor: Tomáš Kasper, Dana Kasperová 

Abstrakt: Článek se zab.vá programovou anal.zou tří v.znamn.ch sjezdů českoslovanského učitelstva v letech 1870, 1871, 1889 na základě anal.zy diskuse vedené v tehdejším v.znamném pedagogickém periodiku Posel z Budče. Programová prohlášení jsou kontextualizována v rámci tehdejší diskuse – s ohledem na přijetí říšského školského zákona, zaloţení Komenského matice, zaloţení Ústředního spolku jednot učitelsk.ch v Čechách a s ohledem na profesionalizaci role učitele v tehdejší společnosti. 

Klíčová slova: sjezd českoslovanského učitelstva 1870, sjezd českoslovanského učitelstva 1871, sjezd českoslovanského učitelstva 1880, Hasnerův zákon, české učitelstvo, české učitelské spolky, národní otázka ve vzdělávání, národní identita, germanizace, Posel z Budče

Článek ke stažení v češtině [PDF]: ČESKÉ UČITELSTVO MEZI SJEZDY ČESKOSLOVANSKÉHO UČITELSTVA 1870-1880 V DISKUSI POSLA Z BUDČE

 

Abstract: The article speaks about the discussion of the program of teacher´s congress between 1870-1880. The theme is embedded in wider political, historical and pedagogical context. 

Key words: czech teacher´s congress 1870, czech teacher´s congress 1880 Hasners law, czech teachers, czech teachers association, national question and the education systém, national identity, Germanization, Posel z Budče 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze