AUTOEVALUAČNÍ TENDENCE ZÁKLADNÍCH A STŘEDNÍCH ŠKOL

Autor: Juraj Kalnický

Sekce 6:  Výzkum proměny školy v současné společnosti

Abstrakt: Příspěvek se zabývá problematikou nadhodnocování a podhodnocování edukačních aspektů (ukazatelů) při provádění autoevaluace na základních a středních školách v Moravskoslezském kraji, ve smyslu školního zákona a prováděcího předpisu – vyhlášky MŠMT ČR č. 15/2004 v rámci projektu Podpora rozvoje škol MSK v oblasti autoevaluace 11/2008 – 10/2011).

Terénní výzkum dokumentuje vlastní hodnocení na 47 školách ( 30 ZŠ; 7 gymnázií a 10 SOŠ) dle 118 kvantitativně-kvalitativních ukazatelů (metodika Metodického evaluačního centra Ostravské univerzity) jako didaktických proměnných, v rámci šesti stanovených oblastí kvality.

Autor poukazuje na výrazné tendence škol při provádění vlastního hodnocení, související především s tzv. „neviditelnými“ proměnnými (motivy, postoje a profesní odpovědnost hodnotitelů), které srovnává s výstupy pilotního projektu externího hodnocení (zakázka z r. 2008 od KÚ MSK, provedena na 12 ZŠ a SŠ v MSK);

Klíčová slova: evaluace, vlastní hodnocení školy, autoevaluace, externí evaluace, etický aspekt, didaktický aspekt, odborná kompetence, profesní odpovědnost, komparace výstupů

Článek ke stažení v češtině [PDF]: AUTOEVALUAČNÍ TENDENCE ZÁKLADNÍCH A STŘEDNÍCH ŠKOL

  

Title: BASIC AND HIGH SCHOOLS AUTOEVALUATION TENDENCIES

Abstract: Contribution deals with the problem of overrate and underrate of the education aspects in the process of school evaluation in terms of school act and edict MŠMT ČR No. 15/2004, by the project Development School Support in Moravien-Silesian Region Focused on School Autoevaluation 11/2008 – 10/2011).

Research documented autoevaluation process at 47 schools (30 basic schools; 7 grammar schools; 10 other professional secondary schools), under 118 quality-quantity indicators in the 6 determined quality areas.

Author pointed of marked school tendencies by the process of the autoevaluation, correspond with „invissible” variables (motives, attitudes, or professional responsibility of evaluators), which relate with outputs of the pilot-project on externat evaluation (order from 2008 ye. of Moravien-Silesian Office accomplished at 12 basic and high schools).

Keywords: evaluation, internal school assessment, auto evaluation, external evaluation, ethical aspect, didactic aspect, moral attitude, professional competence, professional responsibility, outputs of comparison

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze