STRATEGIE UČENÍ FRANCOUZŠTINĚ JAKO CIZÍMU JAZYKU NA DVOJJAZYČNÉ FRANCOUZSKO-ČESKÉ SEKCI GYMNÁZIA MATYÁŠE LERCHA V BRNĚ (ZPRÁVA Z VÝZKUMU)

Autor: Markéta Koudelková 

Sekce 5: Pedagogické problémy z pohledu oborových didaktik 

Abstrakt: Příspěvek se zabývá výzkumem používání strategií učení francouzštině na gymnáziu. Vychází z klasifikace a inventáře strategií SILL (adaptované verze K. Vlčkové) od R. Oxfordové (1990). Studenti více používají přímé strategie než nepřímé. Nejčastěji strategie kompenzační, nejméně afektivní. Průřezový výzkum jednotlivými ročníky neukazuje na systematický vývoj používání strategií. Z vybraných proměnných mají na frekvenci používání strategií vliv pohlaví, blízkost jazyka, důležitost úspěchu v jazyce i výskyt nebo absence určitých motivačních faktorů. Významnější vliv na výběr strategií má jen blízkost respondenta k jazyku. 

Klíčová slova: strategie učení, francouzština jako cizí jazyk, používání strategií, paměťové, kognitivní, kompenzační, afektivní, metakognitivní, sociální strategie, proměnné ovlivňující používání strategií 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: STRATEGIE UČENÍ FRANCOUZŠTINĚ JAKO CIZÍMU JAZYKU NA DVOJJAZYČNÉ FRANCOUZSKO-ČESKÉ SEKCI GYMNÁZIA MATYÁŠE LERCHA V BRNĚ (ZPRÁVA Z VÝZKUMU)

 

Title: STRATEGIES IN LEARNING FRENCH AS FOREIGN LANGUAGE IN BILINGUAL FRENCH – CZECH SECTION OF THE SECONDARY GRAMMAR SCHOOL OF MATYAS LERCH IN BRNO (A RESEARCH REPORT  

Abstract: The paper presents a study of French language learning strategies at Grammar School level. It is based on Rebecca Oxford’s (1990) strategy classification and her SILL inventory (adapted version of K.Vlčková). Students tend to prefer use of direct to indirect strategies – particularly a compensation strategy. Affective learning strategies are among the least preferred. Cross-sectional study among school levels has not shown any evolution of a specific pattern of strategy selection. Following variables play a role in frequency of strategy use: gender, positive attitude importance of success and presence/lack of incentives. Nevertheless, the only significant factor influencing strategy selection positive attitude. 

Key words: foreign language learning strategies, French as a foreign language, use of strategies, memory, kognitive, compensation, metacognitive, affective, social learning strategies, variables affecting the use of strategies 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze