Diagnostika studentova pojetí učiva o technice a didaktice

6. SEKCE Výzkum vzdělávání učitelů

Autor: Roučová Eva

Abstrakt: Příspěvek poskytuje teoretický i empirický pohled na studentovo pojetí učiva o technice a didaktice v předmětové didaktice, ve studiu učitelství pro primární školu. Realizovaný výzkum se snažil především zodpovědět, nakolik se daří cílenéškolní výuce vybrané jednotlivé prekoncepty a souhrnné prekoncepce a pojetí učivau studentů modifikovat a re-konstruovat, zda se učitelům daří studentovy neúplné, případně chybné prekoncepty a prekoncepce nahrazovat aktuálním vědeckým poznáním, vymezeným obsahem vzdělávání daného předmětu.

Klíčová slova: Proces učení, konstruktivismus, student učitelství, studentovo pojetí učiva, technická výchova.

Článek ke stažení [PDF]: Diagnostika studentova pojetí učiva o technice a didaktice

Title: Diagnosis of the Student’s Concept of technical and didactical Curriculum

Abstract: The presented thesis provides a theoretical and empirical view of a student’s concept of technical curriculum in the subject didactics of studying of primary school teaching.In the first place, the implemented research tries to answer the question, how isthe pointed school education capable to modify and reconstruct selected individual preconcepts and overall pre-conceptions, whether the teachers are able to substitute student’s incomplete or erroneous pre-concepts and pre-conceptions for up-to-datescientific knowledge, defined by the subject matter of the given subject

Key words: Process of learning, Constructivism, Student of teaching, Student’s conception of the curriculum, Technical education.

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze