Studentské portfolio ve vysokoškolské přípravě budoucích učitelů

6. SEKCE Výzkum vzdělávání učitelů

Autor: Ludmila Prokešová

Abstrakt: Příspěvek se zabývá studentským portfoliem, které chápeme jako jednu z dílčích pedagogických inovací v rámci pregraduální přípravy budoucích učitelů. Problémem je, jak zajišťovat dlouhodobost jeho vedení. Jen tak totiž může portfolioplnit svoji funkci formativní i bilanční, zachycovat a diagnostikovat profesní i osobnostní vývoj svého autora. Zdá se, že takovou možností může být tvorba prezentačního studentského portfolia a jeho obhájení v rámci alternativního pojetí státních závěrečných zkoušek z pedagogiky a psychologie. Závěrečnou část příspěvku tvoří zamyšlení nad postoji studentů k možnosti vytvářet studentské portfolio. Jsou analyzovány názory a postoje zjištěné na třech pedagogických fakultách, kde se v rámci Pedagogických dnů semináře k této problematice realizovaly.

Klíčová slova: inovace pregraduální přípravy – studentské portfolio – prezentační portfolio – Pedagogické dny

Článek ke stažení [PDF]: Studentské portfolio ve vysokoškolské přípravě budoucích učitelů

Title: Student Portfolio in Preparation for Future Teachers at the University

Abstract: This contribution deals with student portfolio, seized as one from partial educational innovations in the framework of pregraduate studies for future teachers. The problem is how to ensure its management lasting for a longer time. Only in this way portfolio can fulfill its formative and balance function, it can record and make assessment of its author’s professional and personality development. Such a possibility seems to be a creation of the presentation student portfolio and its defense in the framework of alternative conception of state final examinations in pedagogy and psychology. Thinking about attitudes of students towards the possibility to create the student portfolio is the conclusion part of the contribution. Their opinions and attitudes are analyzed. They were stated at 3 faculties of education, where seminars concerning these problems during “Pedagogical Days” were realized.

Key words: innovation – pregraduate studies – student portfolio – presentation portfolio – Pedagogical Days

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze