Tvorba didaktických materiálu pro výuku místního regionu v hodinách vlastivědy

6. SEKCE Výzkum vzdělávání učitelů

Autor: Karolína Mičková

Abstrakt: Záldady geografického učiva získávají žáci na I. stupni ZŠ především ve vlastivědě. Jedním ze stěžejních vlastivědných témat je místní region (“Místo, kde žijeme” podle RVP ZV). Ovšem toto téma bývá někdy v hodinách vlastivědy vyučujícími opomíjeno, protože tito nemají dostatek příslušných úzce regionálně zaměřených učebních materiálů. Získání a zpracování takových pomůcek je pro ně velice náročné z hlediska potřebné odbornosti a i časově. Tyto problémy byly důvodem vzniku didaktických materiálů pro výuku vlastivědy regionu v rámci několika mnou vedených diplomových prací. Tento příspěvek proto shrnuje výsledky výzkumu a prezentuje učební texty, pracoyní listy a metodické příručky pro výuku mikroregionů Netolicko a Třebíčsko, města Českých Budějovic a vybraných folklórních oblastí Česka.

Klíčová slova: místní region, výuka vlastivědy, tvorba didaktických materiálu, výzkum studentu

Článek ke stažení [PDF]: Tvorba didaktických materiálu pro výuku místního regionu v hodinách vlastivědy

Title: Creation of didactic materials for the regional homeland study education

Abstract: Pupils get basics of geographical education just at the 1st stage of elementary schools, especially during the homeland study education. One of the fundamental themes is the “local region” (place where we live). Indeed teachers sometimes leave outthis important issue. They do not have sufficient number of quality didactic material saimed directly to the relevant locality and acquisition of such materials seems for them very difficult. These problems were the reason why my students started to create some didactic materials in the frame of their diploma thesis research. This paper summarizes results of our research and presents textbooks, worksheets and methodical guidebooks of the Třebíč and Netolice micro-regions, České Budějovice and selected folklore regions of Czechia.

Key words: local region, homeland study education, creation of didactic materials, students’ research

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze