Reflexe oborových praxí studentů jako výzva ke změnám v koncepci učitelského vzdělávání

6. SEKCE Výzkum vzdělávání učitelů

Autor: Eva Marádová

Abstrakt: Příspěvek předkládá výsledky dlouhodobého sledování úspěchů i problémů studentů učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů při jejich oborové pedagogické praxi. Zjištěné skutečnosti srovnává s dílčími výstupy projektu „Koncepce a ověření novéhomodelu pedagogické praxe v strukturovaných studijních programech pregraduální přípravy učitelů na PedF UK v Praze“, jehož řešení na katedře školní a sociální pedagogiky je podpořeno Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem Hlavního města Prahy. Stať upozorňuje na nutnost zohlednit přikoncipování učitelských studijních programů aktuální potřeby studentů vstupujících do pedagogické praxe.

Klíčová slova: pedagogická praxe, kurikulární reforma, strukturované studium učitelství

Článek ke stažení [PDF]: Reflexe oborových praxí studentů jako výzva ke změnám v koncepci učitelského vzdělávání

Title: School practice reflection of future teachers as a challenge to make changes in the teacher-training conception

Abstract: The contribution presents results of a long-term research dealing with successes and The contribution presents results of a long-term research dealing with successes and problems of students, future teachers of comprehensive courses, during their school practice. The findings are compared with partial outcomes of the project “Conceptionand verification of the new model of pedagogical practice in structured study programsof pre-gradual teacher training at Pedagogical Faculty, Charles University in Prague”.The project is conducted by the Department of School and Social Pedagogy and cofinancedby the European Social Fund, state budget of the Czech Republic and budgetof the city of Prague. The treatise emphasizes the necessity to take into account current needs of students facing their school practice period in the conception of teacher training programs.

Key words: pedagogical practice, curricular reform, structured teacher training

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze