Testování modelu vysvětlujícího známku z cizího jazyka pomocí strategií učení: multinomiální logistická regrese

5. SEKCE Výzkum dítěte, žáka a studenta

Autor: Kateřina Vlčková

Abstrakt: Příspěvek se pokouší zjistit, zda lze pomocí strategií učení vysvětlit známkuz cizího jazyka. 85 strategií učení – z oblasti paměťových, kognitivních, kompenzačních, metakognitivních sociálních a afektivních strategií (Oxford 1990)- zjišťovaných u studentů brněnslcýdh gymnázií a vybrané potenciálně intervenující proměnné jsoutestovány v modelu multinomiální logistické regrese s cílem nalézt celkový modelvysvětlující známku z cizího jazyka. Ukazuje se, že model je statisticky signifikantní a že strategie do určité míry známku vysvětlují. Nicméně míra vysvětlení rozptylu závisle proměnné je asi 50 %. Ke zlepšení modelu (64 %), dle očekávání, dochází v případě zahrnutí dalších vysvětlujících intervenujících proměnných.

Klíčová slova: strategie učení, cizí jazyk, gymnázium, osvojování cizího jazyka, školníúspěšnost, známka, multinomiální logistická regrese, modely

Článek ke stažení [PDF]: Testování modelu vysvětlujícího známku z cizího jazyka pomocí strategií učení: multinomiální logistická regrese

Title: Foreign Language Learning Strategies Explaining the AcademicAchievement: Multinomial Logistic Regression Approach.

Abstract: Foreign language learning strategies are tested as explanatory variables for academic achievement with multinomial logistic regression models. Two main groups of strategies (Oxford 1990) were observed: direct (memory strategies, cognitive, compensation strategies) and indirect strategies (metacognitive, affective, social). The tested models were statistically significant, nevertheless explained only half of the variance in academic achievement at the upper secondary comprehensive schools in the Czech Republic. The model, as expected, was improved by adding more of the independent variables.

Key words: Foreign language, learning strategies, upper secondary comprehensive school, school grade, study achievement, multinomial logistic regression, models.

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze