K Herbartově pedagogice, domácímu pedagogickému reformnímu hnutí a nápravné pedagogice

3. SEKCE Výzkum vnitřní proměny školy v širších sociálních souvislostech

Autor: Tibor Vojtko

Abstrakt: Počátek 20. století představuje v pedagogice jedno z nejzajímavějších období. Domácíučitelský stav svůj odpor proti Rakousko-Uherské doktríně spojil s kritikou Herbartovy(J. F. Herbart 1776-1841) pedagogiky a oficiální vídeňské školské politiky. PedagogikaJ. F. Herbarta tak byla z části nepochopena a její politický rozměr stál např. u základůnárodnostního a politického sebeurčení a vzniku samostatného Československa. O.Kádner (1870-1936) a O. Chlup (1875-1965) však nebyli k Herbartově pedagogicejednostranně příkří. Příspěvek poukazuje na dobový diskurz o Herbartověpedagogickém díle a poukazuje na jeho některé nadčasové momenty.

Klíčová slova: J. F. Herbart, O. Kádner, reformní pedagogika, pedagogika, pedologie

Článek ke stažení [PDF]: K Herbartově pedagogice, domácímu pedagogickému reformnímu hnutí a nápravné pedagogice

Title: Herbart´s pedagogy, the czech pedagogy reform movementand speciál education

Abstract: The beginning of the 20th century is one of the most interesting pedagogy period. J. F.Herbart (1776-1841)and his pedagogy system was for the most of czech reform teachersthe symbol of the old times Austria-Hungary. The problem of the pedagogy and thequestions of the shool system was politized. O. Kádner (1870-1936) and O. Chlup(1875-1965) weren’t so much critizing. The article is about Herbart´s reform discusionand adverts to his timeless.

Key words: J. F. Herbart, O. Kádner, reforem pedagogy, pedagogy, paidology

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze