Přechod žáků ze základní na střední školu z pohledu učitelů

3. SEKCE Výzkum vnitřní proměny školy v širších sociálních souvislostech

Autor: JIŘINA NOVOTNÁ

Abstrakt: Výzkumný projekt GAČR “Rizika a příležitosti přechodu ze základní nastřední školu” se zabývá zjišťováním, jak v současných podmínkách probíhá volba dalšívzdělávací dráhy na úrovni sekundárního vzdělávání v českém vzdělávacím systému.Součástí výzkumných úkolů je identifikace rolí aktérů včetně učitele a jejich podílu naprocesu přechodu. V rámci výzkumu proběhlo šetření skupiny učitelů metodouohniskové skupiny. Učitelé z 12 pražských škol se vyjadřovali k tomu, jak chápou úlohuzáldadní školy při přípravě žáků na přechod na střední školu, a sdělovali si své názoryna roli učitele ZŠ v tomto procesu. Příspěvek seznamuje s průběhem a výsledky debatyohniskové skupiny

Klíčová slova: ohnisková skupina, pí·echod na střední školu, učitelova percepce svérole

Článek ke stažení [PDF]: Přechod žáků ze základní na střední školu z pohledu učitelů

Title: Transition from basic to secondary school- seen by teachers

Abstract: This paper presents results from a focus group. Teachers of twelve basicschools in Prague have discussed the role of school and teacher in the process of selfselectionof educational trajectory made by students and their parents. A researchproject “Risks and opportunities of transition from basic to secondary school” fundedby a grant at the Institute for research and Development of Education at the CharlesUniversity Prague. The principal aim of this project is to describe processes oftransition from lower-secondary level of school into different streams of uppersecondaryeducation.

Key words: focus group, self-selection of educational trajectory, transition from lowersecondarylevel to upper-secondary level of school, teacher’ s self-reflection

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze