DOBROVOLNICTVÍ JAKO MOTIVACE K CELOŽIVOTNÍMU UČENÍ

7. SEKCE: Výzkum terciárního vzdělávání a celoživotního učení

Autor: JIŘÍ VOTAVA

Abstrakt: Cílem tohoto příspěvku je srovnat metodologické přístupy ve výzkumusystémů podpory studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Autor zdůrazňuje význam této otázky v souvislosti s rostoucím počtem studentůna terciálním stupni vzdělávání a obecně stoupající rozmanitostí studujících. V první části je definován pojem student se specifickýmivzdělávacími potřebami. Autor představuje vlastní klasifikaci výzkumnýchstrategií v pedagogickém výzkumu, které jsou vhodné pro tuto oblast. Textdále přináší příklady provedených výzkumů. Z analýzy pramenů vyplývá,že poměr kvalitativních a kvantitativních metod je vyrovnaný a zároveňstoupá počet kombinovaných a systémově zaměřených výzkumných projektů.

Klíčová slova: Student se speciálními vzdělávacími potřebami, terciální vzdělávání,metody pedagogického výzkumu

Článek ke stažení [PDF]: DOBROVOLNICTVÍ JAKO MOTIVACE K CELOŽIVOTNÍMU UČENÍ

Abstract: The objective of this contribution is to compare methodological approachesto research of the support of students with special needs at highereducation. Author stress the importance of this topic in the context ofgrowing number of students at higher education and with awareness of increasing diversity between them at the same time. In the first part of thearticle the term „student with special educational needs at highereducation“ is defined. Author introduced his own classification of researchapproaches that responds to this area. The main part of the textsummarizes examples of conducted researches. On the basis of analysedresources it is concluded that the ration of qualitative and quantitativemethodologies is balanced but the number of system oriented and actionresarches is raising.

Keywords: Student with special needs, higher education, methods of educationalresearch

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze