MOTIVY A BARIÉRY VE VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH: UČÍME SE VŠICHNI PO CELÝ ŽIVOT?

7. SEKCE: Výzkum terciárního vzdělávání a celoživotního učení

Autoři:

MILADA RABUŠICOVÁ

VLASTIMIL ČIHÁČEK

Abstrakt: V příspěvku se zaměřujeme na motivy a bariéry v přístupu ke vzdělávání dospělých. Vycházíme z národního reprezentativního šetření (populace ve věku 20-65 let, počet respondentů 1 413) realizovaného na jaře 2005. Podle prvních zjištění víme, že pouze 8 % české dospělé populace vstupuje do formálního vzdělávání a asi jedna třetina do různých podob neformálního vzdělávání. Zatím otevřenou otázkou zůstává podíl informálního učení v životě dospělých. Je zřejmé, že v individuální rovině každý potenciální účastník zvažuje, zda a jakým způsobem bude reagovat na měnící se podmínky současného života, neboť v širším slova smyslu je každé učení dospělých adaptací zkušenosti. Budeme tedy hledat odpovědi na otázky, co dospělé motivuje, respektive demotivuje v podobě vnitřních i vnějších bariér a jaké sociodemografické charakteristiky mají tito respondenti. Interpretace výsledků budou vycházet z teoretických poznatků o motivaci dospělých k učení a ze srovnání s obdobně založenými výzkumy realizovanými ve Finsku a v Kanadě.

Článek ke stažení [PDF]: Motivy a bariéry ve vzdělávání dospělých: Učíme se všichni po celý život? 

Diskuze