Zkoumání představ studentů učitelství o neverbálním chování vysokoškolských učitelů ve výuce

Autoři: 

Prof. Dr. hab. Aleksander Sztejnberg

Doc. PhDr. Martin Bílek, Ph.D.

Dr. Inž. Józef Hurek

Anotace: V příspěvku jsou popsány východiska a dílčí výsledky analýzy studentského posuzování chování vysokoškolských učitelů ve výuce, a to jak z hlediska jejich tzv. neverbální bezprostřednosti (hlas, úsměv, oční kontakt, pozice těla, vzdálenost mezi učitelem a studentem, pohyb těla, gestikulace atd.) tak z hlediska jejich neverbálního odstupu (nebezprostřednosti) (nedostatek pohybu po učebně, absence očního kontaktu atd.). Prezentované empirické šetření vychází z rozsáhlého výzkumu studentského hodnocení verbálních a neverbálních projevů jejich vysokoškolských učitelů, které provedli autoři u polských (Opole) a českých (Ústí nad Labem a Hradec Králové) studentů. V popisovaném navazujícím výzkumu bylo využito 13 položek škálovacího dotazníku, které byly vybrány z čtrnáctipoložkové škály neverbálního chování učitelů zpracované v roce 1987 Richmondovou, Gorhamovou a McCroskeym k testování vlivu chování učitelů na výsledky učení studentů (Richmond, Gorham and McCroskey, 1987, p. 583). Bezprostřední chování vyjadřuje takový přístup učitelů, který zmenšuje jejich odstup od studentů. Bylo zjištěno, že učitelova převažující neverbální bezprostřednost výrazně kladně ovlivňuje studentovo učení.

Klíčová slova: učitelovo chování ve třídě, učitelova verbální bezprostřednost, učitelova neverbální bezprostřednost, vztahy mezi učiteli a studenty, představy studentů o chování učitelů, prostředí třídy. 

Článek ke stažení [PDF]: Zkoumání představ studentů učitelství o neverbálním chování vysokoškolských učitelů ve výuce

Title: A STUDY OF STUDENT’S EXPECTATIONS OF THE TEACHERS NONVERBAL BEHAVIOURS IN INSTRUCTIONAL CONTEXT

Abstract: The present study make a comparison between Polish and Czech Pedagogical Faculty students’ expectations of the teacher’s typical nonverbal immediacy classroom behaviours (voice, smiling, eye contact, face to face body position, distance between teacher and student, body movements, gesturing) and some non-immediacy behaviours (lack of movement in the classroom, lack of eye contact, etc.) with sample of students from Opole University andsample from University in Ústí nad Labem. We used 13-item questionnaire from 14 statements describing nonverbal behaviours of teachers in Items Immediacy Behaviours Scale (Richmond, Gorham and McCroskey, 1987, p. 583) to test the effects of teacher behaviours in instructional context on student’s cognitive learning. Immediacy behaviours represent teachers’ attempts to reduce social distance between themselves and their students. We find that some teacher’s typical nonverbal immediacy behaviours were significantly associated with student learning. 

 

Keywords: Teachers classroom behaviours, Teachers verbal immediacy, Teachers nonverbal immediacy, teachers – students relationships, Students’ expectations of the teachers behaviours, Classroom learning environment.

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze