ČAPV oceňuje
Česká asociace pedagogického výzkumu upozorňuje na publikace členů ČAPV, které vynikají kvalitou výzkumné práce a její prezentace, popřípadě otevírají nová výzkumná témata nebo přinášejí metodologické inovace. Proto od r. 2012 uděluje jednou ročně při příležitosti výroční konference Cenu ČAPV za významnou publikaci. V porotě rozhodující o cenách zasedli následující kolegové a kolegyně (mnozí opakovaně či pravidelně): Martin Chvál, Jiří Mareš, Petr Najvar, Michaela Píšová, Jana Poláchová Vašťatková, Jan Průcha a Klára Šeďová, Kateřina Vlčková. Tajemníkem soutěže a poroty byl dlouhá léta Dominik Dvořák, v současné době komise pracují pod vedením Martina Chvála.
V roce 2019 byla v Liberci udělena následující ocenění
V kategorii Cizojazyčná publikace byla udělena cena za text:
Straková, J., Simonová, J., & Greger, D. (2018). Improving mathematics results: does teachers’ academic optimism matter? A study of lower secondary schools. School Effectiveness and School Improvemen, 29(3), 446–463.
V kategorii Recenzovaný časopisecký článek byla udělena cena za text:
Mareš, J. (2018). Odpor učitelů vůči změnám ve škole a ve školství. Pedagogika, 68(2), 173–200.
V Juniorské kategorii ocenění získal článek:
Picková, H. (2017). Proč moje děti nechodí do mateřské školy. Přístup rodičů, jejichž rozhodování neomezuje socioekonomické znevýhodnění. Orbis scholae, 11(1), 51–69.
V kategorii Monografie nebo jiná neperiodická publikace (v libovolném jazyce) získala ocenění publikace:
Voňková, H. (2017). Metoda ukotvujících vinět a její využití v pedagogickém výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
V roce 2018 byla ve Zlíně udělena následující ocenění
V kategorii Cizojazyčná publikace byla udělena cena za text:
- Katrňák, T., & Simonová, N. (2016). Trends in educational fluidity after the fall of socialism inthe Czech Republic. Orbis scholae, 10(3), 49–69.
V kategorii Recenzovaný časopisecký článek byla udělena cena za text:
- Simonová, J., Potužníková, E., & Straková, J. (2017). Poslání a aktuální problémy předškolního vzdělávání –postoje a názory ředitelek mateřských škol. Orbis scholae, 11(1), 71–91.
V Juniorské kategorii ocenění získal:
- Juhaňák, L. (2017). Sociální sítě autorů publikujících v pedagogických vědách v letech 2009–2013: exploratorní analýza. Studia Paedagogica, 22(1), 9–36.
V roce 2017 byla v Hradci Králové udělena následující ocenění
V kategorii Cizojazyčná publikace při rovnosti hlasů na prvním místě dvě ceny:
- Lojdová za text The end of academic freedom in the era of neoliberalism? Pedagogická orientace, 2016, 26(4), 605–630.
- Šeďová, M. Sedláček, & R. Švaříček za text Teacher professional development as a means of transforming student classroom talk. Teaching and Teacher Education, 2016, 57, 14-25.
V kategorii Recenzovaný časopisecký článek byla udělena cena za text:
Tůma, F. Konverzační analýza a interakce ve třídě: východiska a metodologické aspekty. Pedagogická orientace, 2016, 26(3), 415–441.
V Juniorské kategorii ocenění získa kolega Vyhnálek za studii Meziškolní mobilita: přehledová studie výzkumných témat. Orbis scholae, 2016, 10(1),63-96
V kategorii Monografická díla:
Rabušicová, K. Brücknerová, L. Kamanová, P. Novotný, K. Pevná & Z. Vařejková za knihu Mezigenerační učení. Teorie, výzkum, praxe. Brno: Masarykova univerzita 2016.
Zvláštní ocenění za významný přesah monografického díla směrem do praxe autorský kolektiv Starý, K. , Laufková, V., Novotná, K., Stará, J., Šťastný, V. & Svobodová, Z. za knihu Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál 2016.
V roce 2016 byla v Českých Budějovicích udělena následující ocenění
V kategorii Monografická díla byly oceněny dva týmy:
- Autorský kolektiv vedený Ivou Stuchlíkovou a Tomášem Janíkem za knihu Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy (Brno: Masarykova univerzita 2015).
- Autorský kolektiv vedený Davidem Gregerem, Jaroslavou Simonovou a Janou Strakovou za knihu Spravedlivý start? Nerovné šance v předškolním vzdělávání a při přechodu na základní školu (Praha: Pedagogická fakulta 2015).
V kategorii článek cenu získal Karel Starý a Veronika Laufková za studii Kde žáci v polovině základního vzdělávání selhávají při porozumění čtenému polemickému textu (Pedagogika, 65(4), 392–412)
V juniorské kategorii byla cena udělena Miroslavu Jirečkovi za monografii Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918–2013 (Brno: Masarykova univerzita 2014).
V roce 2015 byla v Plzni udělena následující ocenění
V kategorii Monografická díla:
Píšová, M., Hanušová, S., Kostková, K., Janíková, V., Najvar, P., & Tůma, F. Učitel expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí výuky cizích jazyků). Brno: Masarykova univerzita, 2013.
V kategorii Recenzovaný časopisecký článek byla udělena první cena za dva články vycházející z jednoho výzkumného projektu:
Urbánek, P., Dvořák, D. & Starý, K. (2014). Dynamika sociálního klimatu učitelských sborů v době reformy. Orbis scholae, 8(1) 65–78. a Dvořák, D., Urbánek, P., & Starý, K. (2014). High autonomy and low accountability: Case study of five Czech schools. Pedagogická orientace, 24(6), 919–940.
Byla udělena i jedna druhá cena v této kategorii:
Hloušková, L. (2014). Mám základní vzdělání. Příčiny a důsledky předčasných odchodů ze studia a ze vzdělávání. Studia paedagogica, 19(2), 11–38.
V Juniorské kategorii byly na základě shody celkového počtu bodů uděleny dvě první ceny, a to za texty:
Šťastný, V. (2014). Soukromé doučování a vzdělávací politiky v Evropě. Pedagogická orientace, 24 (3), 353–374.
Laufková, V., & Novotná, K. (2014). Školní hodnocení z pohledu žáků. Orbis scholae, 8(1) 111–127.
Zvláštní ocenění za aktivity související s vědeckým publikováním (2013–2014) udělil výbor se souhlasem odborné poroty Martinu Chválovi a výkonné redakci časopisu Pedagogika za vytvoření a zpřístupnění digitálního archivu časopisu Pedagogika.
V roce 2014 v Olomouci byla v Olomouci udělena následující ocenění:
V kategorii Recenzovaný časopisecký článek
Straková, J., & Greger, D. (2013). Faktory ovlivňující přechod žáků 5. ročníků na osmileté gymnázium. Orbis scholae 7(3), 73–85.
V kategorii Monografická díla
Janík, T., Slavík, J., Mužík, V., Trna, J., Janko, T., Lokajíčková, V., ... & Zlatníček, P. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita.
Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
V kategorii Juniorka/junior (2012–2013)
Šalamounová, Z. (2013). Žákovská gestika ve vyučování jako proces zviditelňování myšlení. Studia paedagogica,18(1), 37–56;
Bradová, J. (2013). Keď zasadací poriadok funguje alebo učiteľsko-žiacke preferencie pri obsadzovaní priestoru školskej triedy. Studia paedagogica, 17(2), 71–92.
V roce 2013 byly v Ústí nad Labem oceněny:
Zásluhy za koncipování rozsáhlejších výzkumných projektů s monografickými výstupy:
PhDr. Martin Chvál, Ph.D., za odbornou garanci tvorby a za publikaci souboru nástrojů pro pedagogický výzkum a školskou praxi v projektu Cesta ke kvalitě, národní projekt MŠMT s plným názvem "AUTOEVALUACE" - Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení“ (2009-2012).
Doc. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D. M.Ed., za koncipování a koordinaci výzkumu Kurikulum G (Podpora gymnázií jako pilířů kvality gymnaziálního vzdělávání; projekt MŠMT, 2009-2011) za publikace jeho teoretických východisek, metodologie a výsledků.
Prof. PhDr. Jan Průcha, DrSc., Dr. h. c., prof. PhDr. Eliška Walterová, CSc., prof. PhDr. Jiří Mareš, CSc., za péči o aktualizace opakovaných vydání Pedagogického slovníku.
V roce 2012 byla v Praze udělena ocenění:
V kategorii Recenzovaný časopisecký článek
Peter Gavora & Jarmila Braunová. (2010). Adaptácia Dotazníka organizačnej klímy školy (OCDQ-RS). Pedagogická orientace, 20(1), 39-50.
Šedová, K. (2011). Mocenské konstelace ve výukové komunikaci. Studia paedagogica,1.
Poláchová Vašťatková, J. & Chvál, M. (2010). K využití sémantického diferenciálu při autoevaluaci školy. Orbis scholae, 4(1), 111-128.