„ZASE SE HLÁSÍ TI STEJNÍ ŽÁCI“ INTERAKČNÍ POJETÍ UČITELSKÉHO VYVOLÁVÁNÍ A ŽÁKOVSKÉHO HLÁŠENÍ SE VE VÝUKOVÉ KOMUNIKACI

ABSTRAKTY K SYMPOZIÍM – SYMPOZIUM 2

VZTAH MEZI CHARAKTERISTIKAMI VÝUKOVÉ KOMUNIKACE A VZDĚLÁVACÍMI VÝSLEDKY ŽÁKŮ

Autoři : Švaříček Roman, Navrátilová Jana, Majcík Martin, Bruzlová Martina

Abstrakt : Cílem etnografického výzkumu je popsat učitelské strategie při vyvolávání žákůa žákovské strategie používané žáky v situacích, kdy jim učitel přiděluje slovo.Vycházíme z kvalitativní mikroanalýzy výukové komunikace v předmětu český jazyk a literatura ve čtyřech 9. třídách ZŠ. Zajímá nás: 1) v jakých situacích dávajíučitelé žákům slovo (turn-taking) a jak jim přidělují komunikační prostor;2) kdy se žáci hlásí a jakým způsobem ovlivňují výuku.

Klíčová slova: výuková komunikace, interakční pojetí, hlášení se, vyvolávání, druhý stupeň základní školy

Článek ke stažení [PDF] : „ZASE SE HLÁSÍ TI STEJNÍ ŽÁCI“ INTERAKČNÍ POJETÍ UČITELSKÉHO VYVOLÁVÁNÍ A ŽÁKOVSKÉHO HLÁŠENÍ SE VE VÝUKOVÉ KOMUNIKACI

Title: “IT’S THE SAME STUDENTS RAISING THEIR HAND AGAIN” INTERACTIONAL CONCEPT OF TEACHER’S CALLING ON STUDENTS AND STUDENTS’ RAISING THEIR HAND IN EDUCATIONAL COMMUNICATION

Abstract: The aim of the ethnographic research study is to describe teachers trategies for calling on students and strategies used by students in situations where the teacher assigns a turn to them. The study is based on qualitative microanalysis of educational communication in the subject of Czech language arts in four ninth grade lower secondary school classes.

Keywords: classroom discourse, interaction, teacher’s calling on students, students’ raising their hand

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze