Způsoby užívání učebních materiálů a studijní zvyky vysokoškolských studentů 

Autoři: Zuzana SIKOROVÁ, Iva ČERVENKOVÁ 

Sekce 6: Procesy a výsledky výchovy a vzdělávání 

Abstrakt: Kvantitativní šetření se pokusilo nalézt odpovědi především na následující v.zkumné otázky: Jaké učební materiály používají studenti učitelsk.ch oborů při přípravě na zkoušku nebo zápočtov. test? Jaké faktory ovlivňují to, které učební materiály student zvolí? Jak.m způsobem studenti učební materiály používají? Jaké postupy studenti používají, když se učí z textu? Cílem příspěvku je prezentovat v.zkum zaměřen. do oblasti užívání vysokoškolsk.ch učebních materiálů. Česká pedagogická literatura téma užívání vysokoškolsk.ch učebních materiálů téměř zcela opomíjí. V zahraničí se v rámci širokého v.zkumného pole vysokoškolské pedagogiky mnoho studií zab.vá také vyučovacími a učebními zdroji, ale spolehlivá teoretická v.chodiska v této oblasti chybí. Opíráme se proto především o syntézu závěrů studií, které jsme zmapovali, a to ve vztahu ke třem tematick.m proudům, které jsme v rámci v.zkumu užívání vysokoškolsk.ch studijních materiálů identifikovali. V.zkumn. design šetření je kvantitativní, založen. na dvou typech dotazníků: “Užívání studijních materiálů u studentů učitelsk.ch oborů” (USM) je nástroj vlastní konstrukce, zaměřen. na frekvenci a způsoby užívání materiálů, a standardizovan. britsk. dotazník ASSIST, zjišťující přístupy k učení. V.zkum, kter. jsme provedli na vzorku 299 studentů učitelsk.ch oborů Ostravské univerzity v Ostravě, ukázal, že existují statisticky v.znamné rozdíly v někter.ch dílčích aspektech užívání učebních materiálů mezi studenty tří fakult Ostravské univerzity, stejně jako v případě stupně a typu studia. 

Klíčová slova: studijní materiály; vysokoškolské vzdělávání; vysokoškolské učebnice 

Článek ke stažení v češtině [PDF]:  Způsoby užívání učebních materiálů a studijní zvyky vysokoškolských studentů 

 

The ways of use of learning resources and study habits of university students 

Abstract: The qualitative study was carried out to answer the following questions: What learning resources do teacher students use when preparing for exams and tests? What factors influence the selection of resources? In what specific ways are the learning resources used? What methods do the students apply when learning from the resources? The paper presents a part of the investigation aimed at the issue of study habits related to the use of learning resources. The topic of higher education study resources is rather neglected in Czech educational research. International higher education research incorporates many small-scale studies focused on the issues of resources, but reliable theoretical background is not still available. Therefore, the theoretical background of the study is based mainly on the synthesis of conclusions of many studies we had reviewed. Three main topic areas have been identified and described. In the investigation carried out among 299 University of Ostrava students, two questionnaires were applied: Use of Study Resources Questionnaireand standardized ASSIST (Approaches and Study Skills Inventory for Students) focused on approaches to learning. The research results showed the differences in some aspects of resources use between the students from three faculties, undergraduate and graduate students and full-time and part-time students as well. 

Key words: teaching and learning materials; higher education; higher education textbooks 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze