Možnosti začleňování žáků-cizinců do vzdělávání na primární škole

Autor: Nakládalová Pavlína, Stolinská Dominika 

Abstrakt: Příspěvek prezentuje návrh projektu, který byl předložen v rámci vyhlášené veřejné soutěže ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích na podporu grantových projektů základního výzkumu v rámci postdoktorských projektů na rok 2014. Projekt se v souladu s aktuálními trendy vzdělávací politiky ČR zabývá problematikou interkulturního vzdělávání se zaměřením na žáky-cizince na českých školách. Vzhledem ke stále rostoucímu počtu žáků-cizinců je hlavním cílem projektu reflektovat současnou situaci jejich začlenění do vzdělávání na primární škole. Součástí projektu je výzkumné šetření, které umožní nahlédnout na problematiku začleňování žáků cizinců z více úhlů pohledu a poskytnout náhled na determinanty ovlivňující proces začleňování žáků-cizinců do vzdělávání na primární škole. Výzkumné šetření ponese příznak smíšeného designu, který bude kombinovat kvantitativní a kvalitativní přístupy a bude realizován na několika úrovních. Přínos projektu k pedagogické teorii je spatřován především v reflexi přístupů k začleňování žáků-cizinců ve školách s odlišným přístupem k začleňování. V případě schválení projektu budou poznatky získané z výzkumného šetření nadále využity k podpoře zefektivňování procesu začleňování žáků-cizinců do vzdělávání na primární škole a k inspirativním návrhům pro profesní přípravu budoucích pedagogů. 

Klíčová slova: primární škola, multikulturní výchova, začleňování žáků-cizinců, projekt, pedagogický výzkum 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: Možnosti začleňování žáků-cizinců do vzdělávání na primární škole

 

Abstract: The paper presents a project proposal that was submitted in the public tender in research, experimental development and innovation in support of grant projects of basic research in the post-doctoral projects for 2014. The project is in line with current trends in educational policy of the Czech Republic deals with intercultural education with a focus on foreign pupils at Czech schools. Due to the ever increasing number of foreign students is the main goal of the project is reflect the current situation of their inclusion in education at primary school. The project is a survey that will look at the issue of integration of foreign pupils from several points of view and provide insight into the determinants of the process of integration of foreign pupils in education at primary school. The survey bear flag mixed design that will combine quantitative and qualitative approaches and will be implemented at several levels. Project’s contribution to pedagogical theory is seen primarily in the reflection of the approaches to the integration of foreign pupils in schools with a different approach to integration. The knowledge gained from the research will continue to be used to support streamlining the process of integration of foreign pupils in education at primary school and inspiring designs for the training of future teachers. 

Key words: primary school, multicultural education, the integration of foreign pupils, project, pedagogical research 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze