TYPY A ÚLOHA GRAFICKÝCH SYMBOLŮ V UČEBNICÍCH PRIMÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ

Autor: Věra Vykoukalová, Jakub Kahánek, Barbora Marešová 

Abstrakt: Příspěvek podává přehled o výsledcích výzkumu učebnic českého jazyka a matematiky určených pro primární vzdělávání z hlediska výskytu podpůrných grafických znaků a symbolů vázaných k textu jednotlivých cvičení a úkolů. Podává komparativní informaci o kvantitě grafických symbolů v učebnicích různých nakladatelství a zamýšlí se nad důvody jejich užití v textu. Na základě studia vazby symbolu na text se snaží vytvořit typologii grafických znaků z různých hledisek (úloha v textu, míra ustálenosti atd.), hodnotí jejich možné vlivy na porozumění textu. 

Klíčová slova: Primární vzdělávání, učebnice, nonverbální složka učebnice, cvičení, text, grafický symbol, typologie grafických symbolů, porozumění textu 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: TYPY A ÚLOHA GRAFICKÝCH SYMBOLŮ V UČEBNICÍCH PRIMÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ

 

Abstract: The article presents an issue of investigation in textbooks of Czech language and Mathematics for primary education, in the topic of occurrence of auxiliary graphic symbols bound to the text of particular exercises. Article presents comparative information about the quantity of graphic symbols in different publishers’ textbooks and distinguishes reasons of the use of them in the text. Presented typology of graphic symbols is based on the study of types of bound of graphic symbols to the text. In the typology there are considered different points of view (role in text, rate of stability in use etc.), as well as possible influence of graphic symbols to the understanding of the text. 

Key words: Primary education, textbook, nonverbal part of textbook, exercise, text, graphic symbol, typology of graphic symbols, understanding of the text 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze