VÝZKUM DIDAKTICKÉHO MYŠLENÍ UČITELŮ V OBLASTI TÉMAT OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVY

Autor: Josef Valenta

Abstrakt: Příspěvek se zab.vá sledováním způsobu uvaţování učitelů o průřezovém tématu „osobnostní a sociální v.chova“ (v RVP ZV a G) a jeho didaktické transformaci do praxe. Zjištěné v.sledky slouţí k vytváření teoretick.ch konceptů, které slouţí ke zdokonalení praktické didaktické přípravy (a didaktického myšlení) v této oblasti (např. „jádrová činnost metody“, „míra zosobnění učiva“, „smysl cíle“ atd.). V.běr z uţit.ch metod: pozorování reálného jednání učitelů při realizaci OSV v ukázkov.ch hodinách; pozorování reálného jednání učitelů při realizaci prvků OSV v běţn.ch hodinách; pozorování reálného jednání studentů oboru „pedagogika“ při jejich vlastních, cvičn.ch hodinách; rozhovory s vyučujícími; rozhovory s pedagogy-experty na metodiku osobnostní a sociální v.chovy; anal.zy metodik atd. 

Klíčová slova: Didaktika; myšlení; osobnostní a sociální výchova; téma; cíl; metoda; učitel; metody výzkumu 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: VÝZKUM DIDAKTICKÉHO MYŠLENÍ UČITELŮ V OBLASTI TÉMAT OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVY

 

Abstract: The paper deals with the monitoring of teachers ‘ways of thinking about cross- currilcular topic’ personal and social education and its transformation into teaching practice. Proven results are used to creation of theoretical concepts that serve to improve the teaching of practical training (and didactical thinking) in this area (eg. „core business methods”, „degree of personification of the curriculum”; „meaning of objective”, etc.). Selection of the methodology used: teacher observation of real negotiations on the implementation of OSV in demonstration lessons, observations of real negotiations teachers in implementing elements of the OSV in normal lessons, students conduct observations of the real sector “education” of their own, training classes, interviews with teachers, interviews with teachers experts in methodology, personal and social education, analysis, methodologies, etc. 

Keywords: Didactics; thinking; personal and social education; topic; goal; method; trachet; research method 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze