MEZIGENERAČNÍ POMOC UČITELŮ

Autor: Vladimír Jůva, Bohumíra Lazarová 

Abstrakt: Příspěvek přibliţuje vybrané aspekty mezigenerační pomoci učitelŧ na základních školách. První část textu se věnuje některým teoretickým přístupŧm k problematice postavení učitelŧ v pozdní fázi kariéry ve školách a k očekávaným aspektŧm jejich pomoci mladším kolegŧm i celé škole. Druhá část textu prezentuje vybraná data z výzkumného šetření, které se mj. zaměřilo na problematiku pomoci starším učitelŧm a na vzájemnou mezigenerační pomoc učitelŧ ve škole. V mezigenerační spolupráci sehrává dŧleţitou roli reciprocita: dokáţe-li mladý učitel poţádat o pomoc a přichází-li se svou otevřeností jako první, mŧţe to být příleţitost ke vzájemnému poznání a tedy i k rozvoji hlubší spolupráce a vzájemné dŧvěry, kterou starší kolega potřebuje k sebeotevření. 

Klíčová slova: učitelé senioři, mladí učitelé, mezigenerační pomoc ve škole, klima školy, demografie školy 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: MEZIGENERAČNÍ POMOC UČITELŮ

 

Abstract: Intergenerational support of teachers. Paper describes some aspects of intergenerational support teachers in secondary schools. The first part deals with certain theoretical approaches to the issue of the status of teachers in the late stage of their careers in schools and projected aspects of their help younger colleagues and the whole school. The second part presents selected data from the research, which focused on issues including supporting senior teachers, and mutual assistance between generations of teachers in school. In the intergenerational cooperation plays a major role reciprocity: can a young teacher to ask for help and comes to his openness as a first, this may be an opportunity to know each other and thus to develop deeper cooperation and mutual trust, by senior colleagues need to coming out. 

Key words: senior teachers, junior teachers, intergenerational support in school, school climate, school demography 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze