UŽÍVÁNÍ UČEBNIC V HODINÁCH MATEMATIKY, OBČANSKÉ VÝCHOVY, ANGLIČTINY A DĚJEPISU NA 2. STUPNI ZŠ

Autor: Zuzana Sikorová, Iva Červenková 

Sekce 3: Kurikulum, kurikulární materiály, kurikulární reforma 

Abstrakt: Příspěvek prezentuje první zjištění výzkumu zabývajícího se užíváním učebnic v 8. ročníku základních škol. Cílem výzkumu bylo mj. identifikovat, popsat a kategorizovat činnosti s učebnicí a dalšími textovými materiály ve čtyřech vyučovacích předmětech – dějepisu, občanské výchově, angličtině a matematice. Základní výzkumnou otázkou, kterou jsme si v první etapě výzkumu položili, bylo, zda existují nějaké vzorce užívání učebnic (příp. jiných textových materiálů) žáky a učiteli ve výuce. Šetření bylo prováděno v 10 náhodně vybraných ostravských základních školách, v každé škole jsme se zaměřili na dvě třídy 8. ročníku. Sběr dat byl prováděn pomocí přímého pozorování v hodinách a strukturovaných rozhovorů s učiteli. Celkem jsme pořídili záznamy 155 vyučovacích hodin a rozhovorů s 52 učiteli. Výsledky ukazují, že ve výuce lze vysledovat určité typické činnosti založené na učebnicích a že skutečně existují určité vzorce užívání učebnic ve výuce, které se odvíjejí především od účelů užívání. 

Klíčová slova: učebnice; užívání učebnic; 2. stupeň základní školy 

Článek ke stažení v češtině [PDF]: UŽÍVÁNÍ UČEBNIC V HODINÁCH MATEMATIKY, OBČANSKÉ VÝCHOVY, ANGLIČTINY A DĚJEPISU NA 2. STUPNI ZŠ

 

Title: TEXTBOOK USE IN THE HISTORY, CIVICS, ENGLISH AND MATHEMATICS LESSONS OF CZECH LOWER SECONDARY SCHOOLS 

Abstract: The paper describes the first findings of the research on textbook use in the 8th grade of lower secondary schools in the Ostrava region of the Czech Republic. The research was aimed at the identification of textbook-based activities in four school subjects: history, civics, English and mathematics. The main research question was “Are there any patterns of textbook use in the classrooms?” The investigation was conducted in 10 schools, in two 8th grade classes. The methods applied were class observation and interview with teachers. Five trained observers observed a total of 155 lessons and 52 teachers were interviewed. The results suggest that the typical textbook-based-activities occur in the classrooms and that some patterns can be identified in the use of textbooks and other text materials, mainly depending on the purposes of use. 

Key words: textbook; textbook use; lower secondary school 

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze