Diskurzivní analýza jako metoda historicko-pedagogického výzkumu

5. SEKCE Výzkum dítěte, žáka a studenta

Autor: Tomáš Kasper

Abstrakt: Historický pedagogický výzkum považujeme za pevnou součást pedagogického výzkumu. Přesto v poslední době nezažívá v české pedagogice ani zlaté období, ani renesanci. Historicko-pedagogický výzkum je v české pedagogické veřejnosti uznáván, ale jen málo rozvíjen. Přestože historické výzkumy umožňují cennou komparaci, která může obohatit rovněž současnou kurikulární diskusi, nejsou východiska aktuální školské reformy dostatečně zasazena do historického kontextu. Je to škoda, protože otázky dekonstrukce historickopedagogické reality objasňují základní východiska pedagogických koncepcí a umožňují zaujmout od nich kritický odstup. Předkládaný článek tematizuje základy diskurzivní analýzy, která je využívanou metodou historického výzkumu.

Klíčová slova: diskurz, diskurzivní analýza, diskurzivní formace, strukturalismus, Ludwig Wittgenstein, škola Annales, Michel Foucault

Článek ke stažení [PDF]: Diskurzivní analýza jako metoda historicko-pedagogického výzkumu

Title: Discourses analysis as method of historical-pedagogical research

Abstract: We consider pedagogical research a firm part of pedagogical research. Neverthless, in Czech pedagogy, it does not experience a golden era or Renaissance. Czech pedagogical public acknowledges historical-pedagogical research, which is however being developed very slowly.Even though historical research enables valuable comparison that can enrich currentcuricular discussion as well, the starting points of the topical reform of the educationalsystem are not sufficiently set into historical context. It is a shame, because issues of deconstruction of historical-pedagogical reality show fundamental starting points of pedagogical conceptions and they make it possible to adopt critical distance from them.This article will introduce some ideas about analysis of discourse as a metod of historical pedagogical research.

Key words: discourse, analysis of discourse, formation of discourse, structuralism, Ludwig Wittgenstein, school of Annales, Michel Foucault

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze