Přechod žáků ze základní na střední školu – teoretická východiska a metodologie výzkumu

3. SEKCE Výzkum vnitřní proměny školy v širších sociálních souvislostech

Autor: David Greger

Abstrakt: Příspěvek přináší základní teoretická východiska a metodologii výzkumnéhoprojektu, jehož záměrem je popsat proces výběru střední školy a roli jednotlivých aktérův něm – tj. rodičů, žáků a učitelů – a identifikovat vliv rodinného zázemí a sociálníhopůvodu na šance uspět v přechodu na učňovské, odborné a všeobecně-vzdělávací středníškoly. Výzkum si klade za cíl zjistit, které determinanty (např. ekonomické zdroje,sociální a kulturní kapitál, vzdálenost školy, dosažené školní výsledky žáka) vysvětlujívolbu odlišných vzdělávacích drah na konci povinné školní docházky

Klíčová slova: přechod ze ZŠ na SŠ, volba školy, vzdělanostní reprodukce,rodičovské strategie

Článek ke stažení [PDF]: Přechod žáků ze základní na střední školu – teoretická východiska a metodologie výzkumu

Title: The transition from lower secondary to upper secondary school –theory, methodology, research design

Abstract: The paper presents the theoretical and methodological aspects of the researchproject on secondary school choice. The principal aim of the project is to describe theprocess of secondary school choice and to identify the role of all involved actors –students, their parents and the teachers. The impact of several factors (such as socialand cultural capital, economic resources, school locality and distance from home,student achievement etc.) on the decisions taken in selection of secondary school isemphasized by the research. The effects of social background on educational decisionsand on the odds of making the transition for different types of the upper secondaryschools is part of the study.

Key words: transition, school choice, educational inequalities, parentalstrategies

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze