Participace žáků v české škole z pohledu dospělých aktérů života škol: zpráva z pilotní studie

2. SEKCE: Výzkum žáka a studenta – Skupina A

Autor: JITKA REDLICHOVÁ

Abstrakt: Jedním z prostředků, který má napomoci ve výchově zodpovědných občanů spolupodílejících se na životě demokratické společnosti, je mj. i podpora zapojení žáků a studentů do procesů spolurozhodování ve škole. Příspěvek prezentuje výsledky pilotní fáze výzkumu, zaměřeného na participaci žáků v procesech rozhodování z pohledu vedoucích pracovníků a učitelů základních škol. Cílem výzkumu, jehož součástí je prezentovaná pilotní studie, je přispět k zodpovězení především těchto otázek: Jaké poznatky mají vedoucí pracovníci škol a učitelé o participaci žáků?, Jaké mají představy a názory o jejích podobách, formách a funkci ve školním prostředí?, Jaké potřeby a překážky pociťují ve vztahu k participaci žáků? Studie byla uskutečněna na vybrané základní škole s využitím kombinace metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu, jako jsou: rozhovor, analýza školní dokumentace, panelová diskuse aj

Článek ke stažení [PDF]: Participace žáků v české škole z pohledu dospělých aktérů života škol: zpráva z pilotní studie

Diskuze