VÝSLEDKY A EFEKTY EDUKAČNÍHO PROCESU: KVALITATIVNÍ VÝZKUM KURZŮ ZÁŽITKOVÉ PEDAGOGIKY

1. SEKCE: Reflexe kvalitativních metodologických přístupů

Autor: PETR ZAPPE

Abstrakt: V úvodu článku autor představuje projekt výzkumu „Výsledky a efekty edukačního procesu: kvalitativní případová studie „Kurzů v letní přírodě“na KRL FTK Univerzity Palackého v Olomouci“. Popisuje chápání pojmuzážitková pedagogika, zejména ve vztahu k vysokoškolským výukovýmkurzům, a představuje vybrané výzkumy těchto kurzů vzhledem k jejichvýstupům. Dále jsou popisovány hlavní problémy výzkumu v dané oblasti,které jsou způsobeny především dominantní orientací na kvantitativníověřování efektů zážitkových kurzů. Doporučovány jsou alternativnívýzkumné postupy, které lépe odpovídají povaze nestandardníchprogramů. Výzkum musí propojovat vstupní faktory s procesy fungováníkurzů, které jsou příčinou vzniku edukačních výsledků a efektů.Prezentovaná tvrzení jsou diskutována s autorovým výzkumnýmprojektem, jehož metodou analýzy je zakotvená teorie.

Klíčová slova: výzkumné otázky, zakotvená teorie, teorie programu, problémy výzkumu

Článek ke stažení [PDF]: VÝSLEDKY A EFEKTY EDUKAČNÍHO PROCESU:KVALITATIVNÍ VÝZKUM KURZŮ ZÁŽITKOVÉ PEDAGOGIKY

Abstract: Author presents his research design named „Educational process resultsand effects: qualitative research in adventure education on KRL FTKPalacký University in Olomouc“. He describes the therm zážitkovápedagogika, particularly in regards to univerzity residentials, andrepresents its outcomes taken from chosen researches. Further aredepicted main problems of research in the field that are caused bydominant focus on confirming efects of adventure programs in quantitativeway. It is recomended to consider alternative research designs, whichwould better suit the nature of nonstandard courses. The research has tojoin imput factors with the process leading to the educational outcomesand effects. Presented findings are discussed with author´s researchdesign that is based on method of grounded theory.

Keywords: research questions, grounded theory, program theory, issues of research

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze