ROZVOJ OSOBNOSTNÍCH KOMPETENCÍ

7. SEKCE: Výzkum terciárního vzdělávání a celoživotního učení

Autor: PAVLA SOVOVÁ

Abstrakt: Projekt rozvoj osobnostních kompetencí ( vytvořený DDM Rokycany vespolupráci s AMU a ZČU, podpořený ESF a státním rozpočtem ČR) jeurčen těm, kteří působí v dalším profesním vzdělávání a chtějí prohloubitkulturu svého projevu. Kulturou projevu rozumíme schopnosti a dovednostijednat a vystupovat srozumitelně a empaticky, chápeme je jakovýznamnou součást osobnostních kompetencí. Ke zkoumání edukačníhoprocesu přistupujeme kvalitativně.

Klíčová slova: osobnostní kompetence, kultura projevu, psychosomatické disciplíny,pedagogická komunikace, kvalitativní evaluace.

Článek ke stažení [PDF]: ROZVOJ OSOBNOSTNÍCH KOMPETENCÍ

Abstract: The project „Development of Personal Competences“ (supported by ESF)offers to lectors and teachers of wholelife professional education thepossibility of intesification of their demonstration and communication. Theculture of demonstration and communication is understood as abilities andcapabilities to act and perform clearly and empatheticly in profesional andcommon social life. We feel the culture of demonstration andcommunication as important part of personal competences. Syllabusderive of study of psychosomatic disciplines ( the Department ofauthorship and pedagogy at the Theater Faculty of the Academy ofPerforming Arts in Prague. The Department approaches the teaching,study and research of authorial acting from a psychosomatic perspective)and of personal oriented subjects (at FPE ZČU). To study and verifyeducation process the qualitative approach is used.

Keywords: personal competences, the culture of demonstration andcommunication, study of psychosomatic disciplines, pedagogiccommunication, the qualitative evaluation

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze