METODY EMPIRICKÉHO VÝZKUMU STRATEGIÍ UČENÍ (CIZÍMU JAZYKU)

5. SEKCE: Výzkum kurikula

Autor: KATEŘINA VLČKOVÁ

Abstrakt: Příspěvek popisuje základní výzkumné metody, techniky a metodologicképřístupy, které jsou aplikovány v současném výzkumu strategií učení anastiňuje jejich hlavní specifika a problémy. Mezi nejčastější metody atechniky patří pozorování, různé typy interview, myšlení nahlas, dotazníky,inventáře, deníky a e-protokoly. Diskutovány jsou limity introspekce, retrospekce,subjektivních verbálních výpovědí, výzkumů strategií typů ex-postfacto a vybrané proměnné ovlivňující získávaná data.

Klíčová slova: Metody výzkumu, strategie učení, cizí/druhý jazyk, empirický výzkum,interview, pozorování, deníky, dotazníky, inventáře, introspekce, retrospekce,intervenční a deskriptivní design výzkumu, témata výzkumu strategií,metodologické problémy.

Článek ke stažení [PDF]: METODY EMPIRICKÉHO VÝZKUMU STRATEGIÍ UČENÍ (CIZÍMU JAZYKU)

Abstract: The article discusses a variety of methods used to explore foreign/secondlanguage learning strategies such as questionnaires, inventories, observation,retrospective interviews, stimulated recall interviews, diaries, (e-)journals or think-aloud protocols; and the main problems regarding theresults obtained through the methods.

Keywords: Research methods, foreign/second language learning, learning strategiesresearch, observation, questionnaires, inventories, retrospective interviews,stimulated recall interviews, diaries,(e-)journals, think-aloud protocols,introspection, retrospection, verbal report, reliability, methodologicalproblems.

Download the article in English [PDF]: Not available

Diskuze