Zamyšlení nad pregraduální přípravou učitelů

Autor: Prof. PhDr. Jiří Mareš, CSc.

Anotace: Přehledová studie si klade čtyři cíle: 1. zmapovat tradované mýty související s přípravou učitelů, 2. stručně okomentovat tyto mýty, 3. zmapovat současné přístupy ke koncipování pregraduální přípravy učitelů, 4. diskutovat o přístupech, které by mohly vést k tvorbě minimálních standardů učitelské přípravy.V první části se diskutuje devět mýtů typu: Učitelem se člověk nestává, učitelem se rodí. Kdo umí dobře vědní obor, ten ho taky své žáky naučí. K učitelství není zapotřebí žádná velká teorie atd. a jsou komentovány z pohledu nových poznatků.Ve druhé části nazvané Změny v pregraduální přípravě učitelů se uvažuje nad nutností definovat v ČR určité minimální standardy učitelské přípravy. Charakterizují se základní složky učitelské přípravy a předkládá se návrh jejich vzájemných proporcí. Poté se popisují možné přístupy k koncipování standardů (včetně ukázek ze zahraničí, zejména USA). Předkládá se typologie různých přístupů k učitelské přípravě a uvádí se, kterým směrem by se mohly či měly posunout akcenty. Poslední část naznačuje, že v pregraduální přípravě učitelů nejde jen o získání určitých kompetencí, ale též o hlubší osobnostní změny ústící např. k profesní identitu a učitelovo poslání.

Článek ke stažení [PDF]: Zamyšlení nad pregraduální přípravou učitelů

Diskuze