Profesionalita učitele jako úkol

Autor: Doc. PhDr. Radomír Havlík, CSc.

Anotace: Profesionalizace učitelského povolání je neukončeným historickým procesem, který má své zákonitosti, období úspěchů i zvratů. Srovnání požadavků kladených na tzv. pravou profesi a realita semi-profese učitelství ukazuje na řadě empirických dokladů obtížnost tohoto procesu. Je to stále otevřený úkol pro decizní sféru (v oblasti jasného formulování požadavků profese, kritérií profesní dráhy, jejího hodnocení a vytváření podmínek pro jeho výkon), pro učitele (v dalším vzdělávání, ochotou organizovat se k prosazování vlastních profesních požadavků apod.) a nakonec nesporně i pro pedagogický výzkum a výzkum v přidružených disciplínách (např. sociologie výchovy a vzdělávání). Jde jistě o otázky, které jsou již v mnohém rozpracované, které jsou předmětem diskusí. Řada problémů je otevřených nebo znovu a znovu otevíraných (hodnocení práce učitele, požadavky na jeho vzdělanostní status, sebevidění učitele samého). Příspěvek přináší dílčí zamyšlení nad těmito otázkami.

Článek ke stažení [PDF]: Profesionalita učitele jako úkol

 

Diskuze